vrijdag 23 mei 2008

Open Source toepassingen: een paradijs maar soms is het vloeken

Ik ben geen programmeur. Ik weet er iets van en kan een beetje mijn weg vinden in een code.
Vooral ben ik een kritische gebruiker die volledig achter de Open Source gedachte staat.
Een vrije en gratis toepassing met een wereldwijd support team is een heerlijke gedachte.

Nu zullen er veel programmeurs hun neus ophalen en meewarig hun hoofd schudden. So be it.

Welke toepassingen gebruik ik allemaal? Een klein overzicht:

  • Moodle.org: e-learning software die ik gebruik in het Interactief Leerplatform Internetmarketing
  • Zen-Cart: e-commerce software voor AnamorFose
  • Coppermine Photo Gallery: een fotowebsite voor de Astronomie
  • Dot Project: projectmanagement software waarmee ik al mijn projecten mee beheer. Zonder deze soft zou de chaos compleet zijn ;-)
  • Open Office: handig en niet duur.
  • dan nog een pak andere toepassingen voor klanten en kleinere projecten...

Maar Open Source toepassingen zijn geen paradijs. Het grote nadeel is dat er soms nog zeer vervelende bugs in zitten. Dan begint de miserie. Dank zij de fantastische gebruikersfora is het mogelijk die op te lossen maar daar kruipt veel tijd en koppijn in.

Maar met betalende soft is het niet anders. Veel van mijn klanten gebruiken custom designed CMS'en. Zijn deze bug free? Bijlange niet. Het is vele keren de klant die moet debuggen. En tegen dat die opgelost zijn... Amai. Dat neemt veel tijd en kopzorgen met zich mee. Natuurlijk is er dan nog de factuur...

Neen, geef me maar Open Source en een Dafalgan.

0 reacties: