vrijdag 30 januari 2009

Definitie van sociale media

Sociale media zijn een levendige kopzorg voor internetmarketeers. Wat moeten we er mee aanvangen? Werken ze wel? Zijn ze inzetbaar? Meetbaar? Etc.

Je zou van minder wakker liggen. In Nederland hebben ze er iets knaps op gevonden: een stichting. Social Media Professionals Association (SMPA). Deze organisatie zal proberen een antwoord te formuleren op de bovenstaande vragen.
Ik heb daar natuurlijk enkele bedenkingen bij. Hoe kan je een professional zijn van iets dat zo recent is en waar er nog maar weinig ervaring is en onderzoek is naar gedaan?
Sociale media zijn per definitie eigendom van de gebruiker (User Generated Content). Zij zijn de professionals, niet de marketeers. De aanbieders proberen weer het eigendom van de Users te recupereren.

De SMPA hanteert de volgende definitie van sociale media:

Sociale media zijn media waar gebruikers met elkaar communiceren en dingen met elkaar delen, zoals kennis, foto’s, filmpjes, ervaringen, werk, dingen om te verkopen, meningen, software en games. Het is de techniek die erbij helpt om samen meer te weten, kunnen en doen.
Deze definitie is zeer resultaatgericht. Elke inspanning op een web 2.0-platform heeft een doel. Dit is niet altijd zo. De meeste bijdrages die ik lees zijn gepost voor de fun van het posten zonder doel of functie. Dit is net één van de tofste kenmerken van web 2.0: "just for the fun". Het is zeer emotioneel en intuïtief. Dit maakt dat het werkt.

0 reacties: