vrijdag 21 september 2007

Web 2.0: een zegen of een gesel voor de toeristische sector?

Graag wil ik hier een opbouwende discussie openen over de toekomst van toeristische websites. Niet het technische aspect, maar vooral de inhoudelijke, maatschappelijke en economische aspecten interesseren me.
Stellen dat het internet snel aan het evolueren is, is het intrappen van een open deur. De hype (of is het een permanente evolutie?) van web 2.0 is zeer belangrijk.

Op verschillende plaatsen leest u meer over web 2.0. Ook in de vormingsbrochure "Het noodzakelijke internet" besteden we veel aandacht aan deze evolutie. Maar welke omwenteling brengt ze met zich mee?
Wat is web 2.0?

Synoniemen voor web 2.0 zijn "User Generated Content" of "User Shared Content". Of in het Nederlands: webinhoud die aangemaakt wordt door de user en gedeeld wordt met andere users.
Het sociale aspect is zeer belangrijk. De totale vrijheid bij het aanmaken van de inhoud kan leiden tot anarchie, maar dankzij de onderlinge sociale controle neemt het niet zo'n vaart.

Gekende voorbeelden

De meest populaire (deze term is hier terecht op zijn plaats) toepassingen zijn YouTube (videosite), del.icio.us (verzameling van bookmarks) of groups.Yahoo (nieuwsgroepen). Sites die stuk per stuk miljoenen dagelijkse gebruikers hebben. Daar kunnen de meeste editoren enkel van dromen.

Het aantal actieve gebruikers wijst erop dat het web 2.0 voldoet aan twee behoeftes van de users:

  • terug vertrouwen scheppen in het internet;
  • de spelende user nieuwe en zinvolle toepassingen bezorgen.

Web 2.0 en toerisme

Binnen de toeristische sector is de meest gekende toepassing het raten van (scores geven aan) een hotel op Bookings.com. Voor veel logiesverstrekkers is dit een gesel en soms zelfs een nachtmerrie.
Waarom? Omdat de user meer rekening houdt met de feedbackrate dan met de sterren van een hotel (bron Hotelmarketing.com).
Is het denkbeeldig dat de autoriteiten die de sterren toekennen in de toekomst ook rekening zullen houden bij de toekenning met de positieve (of negatieve) rates op Bookings.com?

Web 2.0 en u?

Als editor bent u ook een user en hebt u ook het recht om content aan te maken. Bijvoorbeeld: uw reacties op deze blog. ;-)
Wees creatief en maak op een positieve en niet te commerciƫle manier gebruik van de nieuwe mogelijkheden die het internet biedt.

0 reacties: