maandag 29 juni 2009

Een eigen community voor een onderneming

Ik heb sowieso een hekel aan stappenplannen en lijstjes. Hamburgers zonder veel smaak en kleur. Ze zijn ook voor niemand echt bruikbaar maar iedereen is er dol op. Het is als brood en spelen. Geef me maar een gepersonaliseerde aanpak. Dit is pas gastronomie.

Op MarketingFacts staat er weer zo'n lijstje in zes stappen. Nogal simplistisch en een beetje (veel) naast de bal.

Gelukkig zijn er veel zeer goede reacties gekomen op het idee om als onderneming zelf een community op te starten.

Een greep uit de reacties:
"volgens mij kun je een community niet kopen zoals hier is beschreven. Een community groeit vanuit de de crowd en zal ontstaan omdat je iets te melden hebt, niet omdat je een zak met geld hebt.
Een goed product of innovatieve dienst echter zou wel tot een community kunnen leiden vanuit een hiƫrarchische organisatie kun je dit niet aansturen"

"Sowieso is het naar mijn mening niet echt de juiste aanpak om een community vanuit een marketingoogpunt op te zetten, of je moet het heel goed verborgen kunnen houden. Hyves, Twitter e.d. is groot geworden doordat niemand het gevoel had dat hij een marketingplan binnenliep.
Bovendien moeten we denk ik niet meer veel waarde hechte aan het aantal leden van een community. Beter een kleine, actieve groep mensen op een goede manier dienen dan met losse flodders op de massa schieten. Op die manier wordt het op ten duur juist wel weer aantrekkelijk voor marketing."

"Zoals ik al zeg.. Een community neem of koop je niet..
Als bedrijf heb je een "purpose".. Het is deze purpose statement die je motiveert om anderen bij je project te betrekken.. Enige goed reden(motivatie) is gewoon omdat je ze nodig hebt.. Elke andere vorm van community is gedoemd om te mislukken..
Met andere woorden geen stappenplan maar passie heb je nodig.. dan krijg je mensen mee... "

"Ik sluit me aan bij Raimo. Zinnen als "wat zijn je doelstellingen voor de community?" zijn simpelweg niet meer van deze tijd.
Een community is niet iets dat je creeert, de community bestaat al (en als die niet bestaat heeft het geen zin een platform te bouwen). Die community beweegt niet zo soepeltjes mee met marketingjongens als hier wordt gesuggereerd en het risico dat je deze klanten kwijtraakt is heel groot.
Ik denk dat je voor de lange termijn het budget in ieder geval beter kan besteden aan transparantie (door b.v. blogs) en het meedoen aan de discussie over jouw product op onafhankelijke plekken. Dat stimuleert "jouw" community meer om met je mee te denken."

1 reacties:

Xavier zei

Een zeer citaat:
"Give up on the illusion of control. In a networked world, organisations can no longer control what people think or say about their products and services. If you’re worried, get involved."